Alleen werken, naast werken en samen werken

2. Leiderschap, 4. Cultuur, 7. Reflectie

In de oude opstelling (pré-Corona) was dit onderscheid niet zo belangrijk en bleef het meestal een beetje onbewust. In de werkelijkheid die zich nu aan het ontrollen is wordt dit onderscheid naar mijn idee veel belangrijker. De meeste mensen hebben een duidelijke voorkeur die anders uitwerkt in het remote werken.

Ik presenteer je de drie hoofdstijlen:

Alleen werken

Je werkt het liefst geconcentreerd door en hebt, naast af en toe functionele afstemming, genoeg aan af en toe een mini-praatje. Thuis werken vind je eigenlijk helemaal geen probleem. Je bent zelfs productiever dan je was toen je nog iedere dag tussen de anderen zat.

Tips

  • Communiceer (meer dan anders) naar de leidinggevende en je collega’s waar je aan werkt
  • Doe mee met check-in’s

Naast werken

Je hebt graag een paar mensen om je heen die bezig zijn met hun eigen werk maar vindt het wel prettig om spontaan even iets te delen of te vragen. Je werkt graag aan een gezamenlijk doel maar wel met duidelijke eigen verantwoordelijkheden. Thuiswerken is prima voor een tijdje. Het is wel zoeken naar manieren om in contact te blijven en verbonden te blijven.

Tips

  • Zet Zoom of Teams open met een collega. Doe een praatje pot en ga lekker naast elkaar aan het werk
  • Zorg dat je aangehaakt blijft aan de gezamenlijke doelen en houd je bijdrage daarin heel helder

Samen werken

Werken is een sociale aangelegenheid. Samen weet je meer en juist in de aanvullende talenten en stijlen vind jij je weg. Je bent geen echte zelfstarter en krijgt motivatie en energie van de anderen om je heen (en geeft dat ook weer aan hen). Thuiswerken is moeilijk en vermoeiend. Je hebt het idee dat je niet productief bent en raakt langzamerhand een beetje verpieterd.

Tips

  • Organiseer een digitale dagstart en dagafsluiting.
  • Maak een chatkanaal aan dat je open laat staan.
  • Doe je tussen de middag wandeling maar nu remote (allebei een oortje in en wandelen in eigen buurt).

Kortom: Ken je eigen voorkeur en die van de individuele leden van je team en bespreek het met ze. Je kunt rekenen op veel herkenning. Vanuit deze herkenning kun je werken aan de synergie.

Kwaliteit en synergie ontstaat tenslotte dankzij en niet ondanks de verschillen!

Met plezier gelezen? Abonneer je dan hieronder op Ad's Blog. Daarnaast ontvang je gelijk een pdf van de eerste twee delen van mijn handboek Personal Lean. Het eerste deel gaat over e-mailbeheer (Inbox Zero), het tweede over agendabeheer (Agenda in Balans).

Gelukt! Je krijgt gelijk de eerste twee hoofdstukken van het handboek toegestuurd.

Beoordeel deze tip:

1 ster2 sterren3 sterren4 sterren5 sterren 1 beoordelingen
Laden...

2 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *