Kantoortuinen en aanpalend organisatieleed

12 juli 2018 |

Dit is geen mekkerblog over ’Het Nieuwe Werken’. Wel een stand-van-zaken-inzichten-blog op basis van mijn ervaring van de afgelopen jaren.

Waarom zijn kantoortuinen ontstaan, wat waren de motieven?

  • Versterken van samenwerking.
  • Snellere en kortere communicatielijnen.
  • Minder papier meer digitaal.
  • Tijd en plaatsonafhankelijk werken.
  • Aantal werkplekken afstemmen op het realistisch aanwezig aantal medewerkers (minder werkplekken ivm parttimers en thuiswerkers) en dus bedrijfsmatig, financieel voordeel.

De paradox waar kantoortuinen last van hebben.

Medewerkers worden geacht hun weg te vinden in twee strijdige verwachtingen van de organisatie

  1. werk geconcentreerd aan het toevoegen van waarde voor de klant
  2. wees de hele dag bereikbaar voor samenwerking en afstemming

De mix daarvan in een bepaalde functie bepaalt of een kantoortuin een goed idee is.

Wanneer werkt een kantoortuin?

  • Voor medewerkers met kortcyclische taken (administratie, secretariaat etc).
  • Voor medewerkers die voordeel hebben bij directe verbale en non-verbale afstemming (sales, inkoop-verkoop).
  • Voor callcenters.
  • Voor groepen engineers wanneer er een bibliotheek-stemming gerealiseerd kan worden.

Wanneer werkt een kantoortuin niet?

  • Voor medewerkers die ‘diep werk’ moeten leveren (beleidsmedewerkers, ontwikkelaars, managers).
  • Voor medewerkers die werken met privacy gevoelige en vertrouwelijke zaken (HR en directiesecretariaat).

Ik zie het meest in een goede mix van ‘op de zaak’ werken in een sociale context als een kantoortuin, werken op een stilteplek (voor de ‘topsport’-zaken) en thuis werken voor het ordinaire ongestoord meters maken.

Het lijkt mij daarnaast een dringende zaak om heel kritisch te kijken naar de noodzaak van 9-5 op dezelfde plek zijn. Tenslotte is dat in veel gevallen oud denken dat zeker weten niet werkt met schaars jong talent. Afgezien van alle fileleed.

Afstemming gaat op steeds meer plekken met Skype, Zoom, GoToMeeting en andere video & chat-tools. Dat went snel en geeft een boel meer flex in de agendavoering. En afspraken worden vanzelf korter.

Een (software) bedrijf dat compleet ‘remote’ is ingericht met medewerkers verspreid over continenten en tijdzones is ‘Basecamp’ . Hun leringen en inzichten zijn o.a. vastgelegd in Remote van Jason Fried . Ook zeer leerzaam als je geen software maakt.


PS: Ben je een Visionair, Operator of Processor? Doe de gratis drie minuten werkstijltest. Je ontvangt je profiel + een Pdf met tips om je e-mail en agenda routines te verbeteren.


Beoordeel deze tip:

1 ster2 sterren3 sterren4 sterren5 sterren 2 beoordelingen
Laden...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *