Een email van $ 327.000.000

Geen categorie

Een kort maar waargebeurd verhaal over de schade veroorzaakt door een in de inbox-prut verdwenen email.

We schrijven 1999. De Mars-Climate-Orbiter (Mars-robot) ging ten gronde wegens oververhitting. Het bijzonder ingenieuze apparaat dat na een lange reis langdurig en veel gegevens had kunnen leveren was opeens uit de lucht. Uit het eerste onderzoek bleek dat er een fout was gemaakt door twee meetsystemen tegelijk te gebruiken (Engels en USA-maateenheden). Iemand heeft vergeten de (simpele) conversie te maken tussen de beide meeteenheden. Door deze fout kwam het apparaat te dicht bij Mars en verbrandde.

Een tweede onderzoek (en nu nog veel grondiger) wees uit dat een simpel onbeantwoord en niet verwerkt emailtje de feitelijke oorzaak was van het niet correct zijn van de meetgegevens waarbij de crash werd veroorzaakt. De kosten van het vergaan van de Mars-robot zijn becijfersd op $ 327.000.000.

Moraal van dit verhaal: Zorg altijd voor een opgeruimde mailbox!

Bron: Factory of One blz 58 (Daniel Markovitz).

Met plezier gelezen? Abonneer je dan hieronder op Ad's Blog. Daarnaast ontvang je gelijk een pdf van de eerste twee delen van mijn handboek Personal Lean. Het eerste deel gaat over e-mailbeheer (Inbox Zero), het tweede over agendabeheer (Agenda in Balans).

Gelukt! Je krijgt gelijk de eerste twee hoofdstukken van het handboek toegestuurd.

Beoordeel deze tip:

1 ster2 sterren3 sterren4 sterren5 sterren nog geen beoordelingen
Laden...

6 reacties

  • Yves Hanoulle says:

    Dit op een niet beantwoord mailtje steken, lijkt me dan ook maar een half onderzoek.
    Ik denk dat men hierrond zeker een root cause analysis mag doen.
    Hoe komt het dat men een belangrijke informatie enkel via mail Verspreid?
    Hoe komt het dat de versturende partij niet afcheckt dat de belangrijke informatie is toegekomen?
    Hoe komt het dat er geen tests zijn die dit soort problemen opvangen?
    Y

  • Ad van der Hulst says:

    Dag Yves, lijkt een sterk verhaal. En je vragen zijn relevant. Toch was uitkomst van de root cause nu juist dat het zo iets banaals was als een mailbox die niet op orde was. Of iets breder: een mailcultuur die niet op orde was. En de ellende is dat in zijn verschijningsvorm een hele belangrijke mail er precies hetzelfde uitziet als een klein-info-mailtje. Mail is het laatst erbij gekomen gereedschap van de kenniswerker en we hebben daar nog een boel in te doen om alles te voorzien van goede routines.

    • YvesHanoulle says:

      hoi Ad,

      Dat was net mijn punt, dit is geen echte RootCause analysis (of ze is te vroeg gestopt)

      En ja, mail is wat mij betreft het slechtste communicatie middel dat het bestaat. Net omdat we information overload hebben. Dat verklaard net het succes van systemen als Personal kanban (of vroeger GTD)

  • Ad van der Hulst says:

    Hi Yves, Werk jezelf ook met Personal Kanban? Voor mij blijft GTD toch wel echt de basis van het verhaal en is PB een mooie visuele manier voor het in beeld houden van je eigen workflow.

    • YvesHanoulle says:

      Ja ik werk met Personal kanban.
      Voor mij werkt het beter als GTD.

      Ik heb de kracht van visualisatie leren kennen in team verband en ik merk dat dit voor mezelf (en anderen) een extra boost geeft.

      Weten dat je 100 dingen te doen hebt, of ze zien op een bord staan is heel iets anders.

      Met GTD had ik de neiging om met massa’s dingen “tergelijkertijd” bezig te zijn.
      Personal kanban helpt me om dat binnen de perken te houden.

  • Ad van der Hulst says:

    In NL heb ik nog niemand ontmoet die daarmee werkt. Leuk om nu een lijntje te hebben met iemand die dat ook doet!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *