Hoe we zonder e-mail een man op de maan kregen

Fun, Anekdotes, Poëzie, Innovatie, Leiderschap

In 1969 keken we met de familie op vakantie in zwart wit in de avond naar de fantastische beelden van Neil Armstrong die als eerste mens een voet op de maan zetten. Om dat voor elkaar te krijgen was er uiteraard bijzonder intensieve samenwerking noodzakelijk tussen een groot aantal mensen. E-mail bestond nog niet.

Hoe deden ze dat? Dan Markovitz heeft die vraag een keer gesteld en beantwoord gekregen. De vraag is verrassend, het antwoord eigenlijk niet eens zo zeer.

“It turns out that there is an engineer at the company who worked on the Apollo project, and the leader of the R&D group once asked him precisely that question: how did you manage without email? The engineer explained that the team met from 9-10 am three days per week. The rest of the time they were actually working on solving this enormous puzzle of landing on the moon. As Nathan Zeldes, a principle engineer at Intel puts it, these guys were “plan-driven,” not “interrupt-driven.” And when unexpected problems arose, they actually talked to each other.”

Waarmee maar weer eens duidelijk wordt: e-mail is een productiviteits-tool en geen werk op zich. Het bestaat ten behoeve van communicatie net als er Skype, WhatsApp en telefoon. Allemaal handig als live afstemmen even niet mogelijk of wenselijk is.

En wat wij nu als innovatie eerste klas zien: een dagstart opzetten, was, zo blijkt, de basis voor ‘putting a man on the moon en let hem return save”.

Nog een keer in de woorden van Dan Markovitz:

“Remember: email is a tool to help you get your job done. It is not your job, anymore than the phone is. If you treat it as such, you might find that it’s less of a millstone around your neck and more of a true productivity tool.”

In 3 tips samengevat:

  1. Laat je agenda leidend zijn voor je werk en niet je email (zie dit artikel voor een tip hoe je dit inricht).
  2. Gebruik e-mail slechts voor zaken die niet dringend en niet complex zijn en gebruik Inbox Zero.
  3. Kies wijs tussen de mogelijke communicatievormen (zie dit artikel met download overzicht).

Wat denk jij? Andere ervaringen, tips? Zet ze hieronder in de reacties zodat we er allemaal iets aan hebben.

Met plezier gelezen? Abonneer je dan hieronder op Ad's Blog. Daarnaast ontvang je gelijk een pdf van de eerste twee delen van mijn handboek Personal Lean. Het eerste deel gaat over e-mailbeheer (Inbox Zero), het tweede over agendabeheer (Agenda in Balans).

Gelukt! Je krijgt gelijk de eerste twee hoofdstukken van het handboek toegestuurd.

Beoordeel deze tip:

1 ster2 sterren3 sterren4 sterren5 sterren nog geen beoordelingen
Loading...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *