Primair proces (bij de slager kun je geen brood kopen)

Lean office, Leiderschap

Het primaire proces is het proces waar klanten voor betalen. De rest van de activiteiten is niet primair en daarmee direct kandidaat voor niet-doen, terugbrengen tot het realistisch minimum of automatiseren.

In dat primaire proces zijn er drie zaken van belang:

  1. De verwachtingen
  2. Het proces
  3. De tevredenheid

Alles start met de verwachtingen van de klant en dus met helderheid vanuit ons als leverancier (bij de slager kun je nu eenmaal geen brood kopen).

Het proces is de drager van de weg van verwachtingen naar tevredenheid. Het is de taak van team en leidinggevende om de beste, eenvoudigste en veiligste manier te zoeken om iets te doen, dat vervolgens vast te leggen om daarna in een eindeloze reis dat proces nog beter, eenvoudiger en veiliger te maken (omdat klant, wereld en techniek nu eenmaal steeds in beweging zijn).

De tevredenheid maakt van de klant een eerlijke reclame-maker voor onze dienst of product.

Zo simpel als het lijkt, zo moeilijk is het in de alledaagse rommeligheid om je blik op het primaire proces in de ontwikkelstand te houden.

Met plezier gelezen? Dan is abonneren op Ad's Blog misschien wel een goed idee. Ontvang een pdf ebook over de weekreview als dank direct in je inbox.

Beoordeel deze tip:

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars nog geen beoordelingen
Loading...

2 reacties

  • Anton de Zeeuw says:

    Ad,
    hoe moet ik in dit verband wijzigingen zien, lees aanpassingen nadat begonnen is met productie?
    het process is dan al in volle gang en er is dan dus veel verstoring.
    is dit een tekort aan helderheid?
    vaak ontstaan deze mede door tijdsdruk.

    groet,

    Anton

  • Ad van der Hulst says:

    Mijn manier van beschrijven in bovenstaande blog is ‘low resolution’. Dat levert dat een principe op: dit is zoals we willen werken. In de werkelijkheid vergt het goed doordenken om te weten wat je volgende stap is.

    Het kan zijn dat de klant wijzigingen wil. Dat komt ook voor.

    In de meeste gevallen betekent het dat er in de keten van interne leveranciers en interne klanten iets fout gaat. Het kan zijn dat een ontwerpafdeling (de leverancier) het ontwerp (onder tijdsdruk?) onaf door geeft naar productie (in dit geval de klant). De verwachting van de interne klant is dat er een af en maakbaar ontwerp geleverd wordt. Dat is in het voorbeeld niet het geval. De klant is dus ontevreden De kunst is dan om stapje voor stapje toe te werken naar een manier van samenwerking die beter is dan dat hij nu is.
    Hoop dat dit helpt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *