Een gezond proces (checklist)

Geen categorie

Een gezond proces is een mooie, elegante, slanke, flexibele routine. Het heeft karakter en ‘leeft’. Om te beoordelen of een proces doet wat het moet doen kun je de volgende 5 vragen als check gebruiken.

1. Is het proces ‘waardevol‘? (oordeel van de klant)

2. Is het proces ‘bekwaam‘? (iedere keer een goed resultaat)

3. Is het proces ‘beschikbaar‘? (iedere keer als we het willen inzetten)

4. Is het proces ‘adequaat‘? (gebruikt precies voldoende middelen en tijd)

5. Is het proces ‘flexibel’? (kan makkelijk en tegen weinig kosten worden aangepast of veranderd)

Allemaal ‘ja’: dan is het proces briljant en levert het voorspelbaar en duurzaam waarde voor de afnemer-klant. Als er één of meer ‘nee’-antwoorden zijn is er ruimte voor verbetering en is de richting gegeven.

Wil je hier meer van? Schrijf je in voor de Online Workshop Timemanagement Personal Lean. In een dagdeel is je e-mail in control, je agenda in balans en heb je in ieder weekend vakantie. Meer info vind je hier

Beoordeel deze tip:

1 ster2 sterren3 sterren4 sterren5 sterren nog geen beoordelingen
Laden...

4 reacties

  • Als er op alle vragen als NEE wordt beantwoord, dan is het toch gewoon ongezond?

  • Procesje says:

    Leuke checklist en ik zou altijd beginnen met vraag 1 (verbeteraars zijn snel geneigd om bij 4 te beginnen) en als daar het antwoord “nee” is, me niet meer druk maken om dit proces en afschaffen.

    Da’s misschien wel erg crue en daarom gebruik ik zelf liever “zinvol” ipv “waardevol”. Want een zinvol proces kan betekenen:

    – Klanten willen betalen voor het resultaat dat uit het proces komt (primair proces)

    – U zou er zelf voor het resultaat van het proces willen betalen wanneer u het zou uit besteden (ondersteunende processen)

    – Het resultaat van het proces moet (helaas) opgeleverd worden ivm wetgeving e.d.

  • Ad van der Hulst says:

    Dag Procesje,

    een mooie aanvulling vooral dat beeld van de ondersteunende processen!

    En je hebt natuurlijk helemaal gelijk: zonder klant geen waarde en dus geen reden voor een proces, en verbeteraars willen alles verbeteren.

    Groet Ad

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *