Bellen of mailen (of gewoon even lopen)

Collectieve Productiviteit, Helderheid

phoneEr zijn grofweg 5 manieren om met elkaar te communiceren. Nummer 1 is de meest complete manier en nummer 5 is de meest incomplete manier. Allemaal fantastisch indien niet misbruikt. Daar komen ze:

1. Live met elkaar spreken (synchroon + compleet)
Je hoort niet alleen een stem maar krijgt ook alle non verbale nuances mee. Je hoort niet alleen de inhoud (wat wordt gezegd) met beleeft ook de rest (wat wordt bedoeld). Derhalve heeft live de voorkeur bij alles wat ook maar even complex en/of dringend is.

2. Skype/Google-hang-out/Facetime etc.  (synchroon + half compleet)
Heeft als grote voordeel dat je niet fysiek naar elkaar toe hoeft en scheelt dus verplaatstijd. Je levert er wel iets mee in maar blijft toch redelijk dicht bij live-ontmoeten, zeker als je elkaar regelmatig live ziet.
N.b. Als je skype zonder video gebruikt dan geldt dit bovenstaand niet.

3. Bellen (synchroon + kwart compleet)
Bellen is snel en als zaken niet heel complex zijn werkt het fantastisch. Het vraagt geen voorbereidingstijd.
Je hoort alle nuances van de menselijke stem maar mist wel alle non-verbale communicatie.

4. Chat zoals sms, whatsapp, yammer etc. (Sequentieel en super snel)
Werkt heel snel voor eenduidige afstemmingsdingetjes. Kan zelfs met clubs zodat iedereen op de hoogte blijft zonder direct te hoeven reageren.

5. Mailen (a-syncroon en plat)
Uitstekend voor niet complexe en niet dringende zaken. Mits je het houdt bij 1 onderwerp per mail een heel goed en betrouwbaar communicatiemiddel.

Tip: Kies wijs: ga niet live als het ook met mail kan. En mail vooral niet als het spannend, complex of dringend wordt.

Tip 2: Download dit overzicht in Pdf om een tijdje te gebruiken voor je liegen keuzes of om eens te bespreken in je team.

N.b.: Sharepoint, Viadesk, Trello, Basecamp, Asana en dergelijke platforms worden vooral gebruikt voor een combi van chatten en mailen.

Met plezier gelezen? Abonneer je dan hieronder op Ad's Blog. Daarnaast ontvang je gelijk een pdf van de eerste twee delen van mijn handboek Personal Lean. Het eerste deel gaat over e-mailbeheer (Inbox Zero), het tweede over agendabeheer (Agenda in Balans).

Gelukt! Je krijgt gelijk de eerste twee hoofdstukken van het handboek toegestuurd.

Beoordeel deze tip:

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...

1 reactie

  • Henk says:

    6. Brief
    Wordt vooral voor de meest belangrijke zaken gebruikt.

    Als je het zo achter elkaar zet is het helemaal niet meer van deze tijd 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *