Eindejaar routine (team terug- en vooruitblik)

Collectieve Productiviteit, Helderheid

Regelmatig terugkijken op de periode die voorbij is heeft veel positieve effecten. Een jaar is daarvoor een mooie periode. Je kunt (zeker als je het samen doet) een scherper en completer beeld krijgen van de kroniek. Je kunt zonder de drukte en emoties en van toen vanuit een iets rustiger standpunt zaken waarderen.

Eindejaar review

Terugblikken is ook opruimen doordat er voor- en achtergrond ontstaat en sommige zaken belangrijker blijken te zijn geweest dan andere zaken. Na het terugblikken is er heel even het nu en dan is er tijd en ruimte om eens vooruit te kijken en creatief te worden over alle kansen, mogelijkheden (uitdagingen) die vanuit de toekomst lonken.

Mijn ervaring is dat het heel prettig is om dit te doen in een niet te formele sfeer en in een vrij kort tijdsbestek (maximaal anderhalf uur). Een MT of een teamoverleg is een mooi gremium om zoiets eens te doen.

Hierbij wat leidende vragen

1. Afsluiten en afronden

Wat is er dit jaar afgerond?
Wat hebben we dit jaar bereikt?
Wat kunnen we of willen we afsluiten?

2. Opruimen

Kies een klein ding uit om op te ruimen en beleef de creativiteit die het directe gevolg is van het opgeruimde gevoel (een kast, een la, je tas, je portemonée, je sleutelbos). Werkt ook in overdrachtelijke zin.

3. Preview light (geen formele planning maar geleide nieuwsgierigheid of ambitie)

Wat zou volgend jaar kunnen brengen?
Hoe zou een succesvol jaar eruit kunnen zien?
Welke nieuwe dingen staan er op de rol en hoe ziet succes eruit?
Welke plannen/doelen komen er op?

4. Meer & minder

Wat willen we meer doen volgend jaar?
Wat willen we minder doen volgend jaar?
Waar willen we meer van volgend jaar?
Waar willen we minder van volgend jaar?

5. Reken niet op discipline en wilskracht

Nieuwe voornemens (gewoontes veranderen) is maar als de drivers discipline en wilskracht moeten zijn dan is mislukking al snel aan de orde.

6. Zoek je nog een nieuwe gewoonte: Daily Shutdown

Lees deze blogpost en doe er je voordeel mee.

Met plezier gelezen? Abonneer je dan hieronder op Ad's Blog. Daarnaast ontvang je gelijk een pdf van de eerste twee delen van mijn handboek Personal Lean. Het eerste deel gaat over e-mailbeheer (Inbox Zero), het tweede over agendabeheer (Agenda in Balans).

Gelukt! Je krijgt gelijk de eerste twee hoofdstukken van het handboek toegestuurd.

Beoordeel deze tip:

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...

1 reactie

  • Dirk says:

    Hoi Ad,
    Mooie beschrijving maar ook van een ietwat lauwe day to day & Year to year business. Misschien wat zweverig. Ambtenaren? Worden er geen dwingende doelen besproken ihk van BEHAG ( van 3 jaar ) en of de koers nog een beetje klopt of juist doelen die zo opkomen? Beetje kabbelende Office zonder passie lijkt het en dat is al een verspilling an sich vind ik. Deze Office gaat nooit ergens komen, zo lijkt het maar moeten elkaar vooral aardig vinden en het gezellig houden en
    Gr Dirk

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *