De paradox van focus en bereikbaar zijn

23 september 2013 |

Iets waardevols tot stand brengen lukt als je focust, gericht bent op een resultaat. Het vraagt energie en creativiteit en ononderbroken tijd.

In de meeste werksituaties is er deze paradox:

We worden geacht gefocust (onafgeleid) bezig te zijn met het realiseren van waardevolle resultaten

én

We worden geacht de hele dag bereikbaar te zijn via telefoon/email enz om bij te dragen aan dezelfde soort waardevolle resultaten van anderen
Collectief

Deze paradox wordt versterkt of verlicht door de cultuur van een organisatie.

Wat helpt:

  • Helder eigenaarschap (resultaat, verantwoordelijkheid en bevoegdheid bij elkaar)
  • Resultaatgericht ipv actie- of afstemmingsgericht zijn als management

Wat niet helpt:

  • Kantoortuinen met onvoorbereide implementatie van Het Nieuw Werken
  • Onduidelijk beleid over interne respons-tijden voor mail, sms e.d.

Individueel
Wanneer het niet lukt hier goede routines te ontwikkelen, verdunnen beide kanten van de paradox. We behalen minder waardevolle resultaten (want staan toe dat we steeds worden afgeleid), en we dragen niet optimaal bij aan de resultaten van de collega’s omdat we ons liever niet steeds willen laten afleiden.

Wat helpt:

  • ‘s-Ochtends eerst werken aan een waardevol resultaat.
  • Internet afsluiten, telefoon uit en op een rustige plek gaan zitten als je echt meters wilt maken.

Wat niet helpt:

  • Je speelveld (overzicht van aandachtsvelden en verantwoordelijkheden) niet helder hebben
  • Ritmeloos/pauzeloos je werkdag doorleven

Als je deze paradox herkent wil je hem hieronder in een voorbeeld beschrijven ter lering (en misschien vermaak) van ons allen?


PS: Ben je een Visionair, Operator of Processor? Doe de gratis drie minuten werkstijltest. Je ontvangt je profiel + een Pdf met tips om je e-mail en agenda routines te verbeteren.


Beoordeel deze tip:

1 ster2 sterren3 sterren4 sterren5 sterren nog geen beoordelingen
Laden...

2 reacties

  • Het hierboven geschreven dilemma is zeer herkenbaar.

    Ik onderscheid 2 manieren van focussen.

    De eerste manier van focussen is je overal voor afsluiten en je ding doen. Een wijze die topsporters vaak toepassen.

    De tweede manier is permanent open staan voor alles en er alleen uitpikken wat waarde is voor aan jou. Ik omschrijf het als focus in balans. Alert in combinatie met rust en vertrouwen.

    Een werkwijze die roofdieren toepassen. Ze bekijken hun hele werkgebied en komen pas in actie als hun prooi voorbij komt.

    Welke focus techniek pas jij toe?

    Sybren van der Schaar

  • Ad van der Hulst says:

    Sybren,

    Ik zie het meer als een paradox en niet als een dilemma.

    De beide kanten zijn er en zijn ook nodig.

    De eerste als basis voor (persoonlijk) resultaat en de tweede voor synergie (collectief resultaat).

    Ik kom meer tegen dat er wel focus is maar meer op het afstemmen van en tussen, op het procedurele ‘hoe’ dan als op het resultaat. En daar worden mensen nu eenmaal moe van.

    Focus in balans is een mooi begrip voor deze zoektocht van het midden. Dank daarvoor.

    Gr. Ad

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *