WW WAF

Collectieve Productiviteit, Helderheid

Twee vragen zijn bepalend voor het verhelderen van onduidelijke dingen; verder brengen van projecten; ynergetisch maken van vergaderingen en opbouwen van een persoonlijk dashboard.

1. Wat is de gewenste uitkomst?

  • Printer is gerepareerd
  • Training is voorbereid
  • Marketing manager is in dienst
  • Office 365 is geïnstalleerd op alle pc’s
  • etc. etc.

Je beschrijft hier wat er in de wereld is veranderd als de ‘klus’ (vaak multistap) is geklaard. Je kunt de uitkomst niet doen dus je hebt acties nodig en daar komt WW WAF om de hoek kijken.

2. WW WAF (Wie doet wat en wanneer is het af )

Hier zoeken we naar de eerst-mogelijke actie om de reis naar de gewenste uitkomst aan de praat te krijgen.

Dus voor de bovenstaande voorbeelden :

  • Garantiebewijs van de printer zoeken (Johan | donderdag)
  • Outline van de training uitwerken (Anne | 1 december)
  • Functieprofiel updaten  ( Kirsten | morgen)
  • Overzicht kosten van 365 in beeld brengen (Frans | 1 januari)
  • etc.etc.

In de minimaal wekelijkse review van de projecten/uitkomsten/resultaten bepalen we weer de volgende eerst-volgende actie met zijn WW WAF. Net zo lang tot we een vinkje kunnen zetten voor het item (Printer is gerepareerd: tadaa!)

Simpel? Wel als je helder denkt. Eerst over de toekomst – wat ís je gewenste uitkomst. En dan gelijk over het nu – wat is de eerst volgende actie – wie gaat het doen – en wanneer is het af.

Kortom: met het eind voor ogen de eerste stap zetten, is een zekere weg naar een mooie toekomst.

Met plezier gelezen? Abonneer je dan hieronder op Ad's Blog. Daarnaast ontvang je gelijk een pdf van de eerste twee delen van mijn handboek Personal Lean. Het eerste deel gaat over e-mailbeheer (Inbox Zero), het tweede over agendabeheer (Agenda in Balans).

Gelukt! Je krijgt gelijk de eerste twee hoofdstukken van het handboek toegestuurd.

Beoordeel deze tip:

1 ster2 sterren3 sterren4 sterren5 sterren nog geen beoordelingen
Loading...

1 reactie

  • Dave says:

    Het werkt echt! De eenvoud waarmee je je projecten en acties in beeld hebt en houdt door duidelijk, bondig en actiegericht te formuleren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *