Verergbeteren

Geen categorie

Allopathie in management: Verergbeteren in 3 software voorbeelden

Dit blogartikel gaat over zaken ingewikkelder maken. Tijdens een gesprek met Duitse vrienden kwamen we, al babbeldend over technische oplossingen, zo maar spontaan op het bestaande Duitse begrip ‘verschlimmbesseren’. Wij Nederlanders doen daar ook aan maar hebben/hadden er alleen geen woord voor. Nu dus wel

VERERGBETEREN!

Verergbeteren

Managers houden van slimme ondersteunende systemen.

De visionairs onder hen willen nog wel eens graag vooraan lopen met ontwikkelingen (early adapters zijn); de operators knopen van alles aan elkaar (desnoods met ducttape of elastiek) en de processors onder ons zien wel iets in ERP-systemen zoals SAP om alle wereldproblemen op te lossen.

Er is 1 klein probleem.

De meeste software is pure allopathie. Het lost wel één probleem op maar heeft net als chemische medicijnen ook onbedoelde en zelfs ongewenste bijwerkingen die pas aan het licht komen na de euforie van de start met zijn quick wins.

Voorbeeld 1
De speciaal-voor-jou-als -visionair ontwikkelde-interface die er zo gelikt uitziet en die al de door jou gewenste managementinfo met 1 knop onder handbereik zal gaan brengen blijkt helaas toch niet zomaar te praten met alle databases omdat er ergens nog een oer Dbase onder water zit (die kan je leverancier uiteraard ook voor je vervangen en dan ben je echt van de problemen af ….).

Voorbeeld 2
Het turbo-excel-spreadsheet van de operator kan ook best wel, met een beetje aanpassing, jouw personeelsformatie bijhouden. Totdat na 2 jaar blijkt dat er ergens in een formule een mini-foutje zit met grote gevolgen voor de begroting en daarmee voor de stabiliteit van je organisatie.

Voorbeeld 3
Het eindelijk (na eindeloos duwen en trekken van de processor) genomen besluit om SAP te gaan gebruiken heeft nu eenmaal als consequentie, zo wordt je geduldig uitgelegd door de SAP-consultants, dat je het beste jouw organisatie aan kunt passen aan de logica van SAP omdat je dan het beste uit het systeem haalt.

Gevolgen:

  • Meer kosten
  • Langere doorlooptijden
  • Nieuwe problemen
  • Leercurves
  • Verstoorde of gebroken processen
  • En gedoe met de bouwers en consultants van tools.

Vraag: Heb je ook een remedie Ad of is dit alleen maar zeuren van de zijkant?

Mijn advies: Gebruik homeopathie

  • Zorg dat je het probleem wat je wilt oplossen door en door begrijpt.
  • Zorg dat je de oplossing die je voor je ziet, of geadviseerd krijgt, door en door begrijpt (en vraag vooral naar de bijsluiter!!!)
  • Maak gebruik van het Scheermes van Ockem
  • ‘Te mooi om waar te zijn’ is niet waar!

Alle andere meestal te vage technische/systeem/software-uitprobeer-trajecten leiden al snel tot verergbeteren.

PS: Accepteer de bijverschijnselen als de toegevoegde waarde van de oplossing dat rechtvaardigt.

Met plezier gelezen? Abonneer je dan hieronder op Ad's Blog. Daarnaast ontvang je gelijk een pdf van de eerste twee delen van mijn handboek Personal Lean. Het eerste deel gaat over e-mailbeheer (Inbox Zero), het tweede over agendabeheer (Agenda in Balans).

Gelukt! Je krijgt gelijk de eerste twee hoofdstukken van het handboek toegestuurd.

Beoordeel deze tip:

1 ster2 sterren3 sterren4 sterren5 sterren 1 beoordelingen
Loading...

2 reacties

  • Peter says:

    Ik begrijp het tekeningetje niet helemaal in relatie tot het artikel. Kan je daar nog iets over zeggen?

  • Ad van der Hulst says:

    Ha Peter,

    In de oude situatie was er een 7+. IN de nieuwe was de verwachting dat we een hoger cijfer zouden krijgen. Maar helaas. De verergbetering heeft ervoor gezorgd dat we nu nog maar op een 5+ zitten. Een hoop werk maar we zijn er niets mee opschoten. Hebben alleen maar klantwaarde verloren.

    Helpt dit?

    Gr Ad

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *