Scheermes van Ockham (en een gele koffiefilter)

2 juni 2013 |

KoffiefilterDe Engelse monnik William van Ockham (14e eeuw) was niet alleen monnik maar ook filosoof. Hij is beroemd geworden door een stelling die luidt: ‘Simpele oplossingen zijn, onder gelijke omstandigheden, altijd beter dan complexe’. Dat lijkt natuurlijk een open deur maar is het zeker niet. Ik wil hieronder een paar voorbeelden geven waarin deze wet niet gehanteerd wordt.

  • De splitsing van NS en ProRail was een actie die inging tegen het scheermes. Er veranderde in principe niets in de werkelijkheid van de treinen maar nu moeten er twee organisaties bemand worden die onlosmakelijk aan elkaar zitten. De verantwoording wordt onduidelijk en er is steeds weer uitleg nodig waarom de NS of ProRail iets wel of niet kan.
  • De uitval van de zendmasten in Groningen en Lopik leiden tot weken van verminderde ontvangst van de publieke zenders (en was lang niet op orde). Er was brand geweest en dus waren er zaken kapot gegaan. Inmiddels was beheer en eigendom van de van oudsher door één partij beheerde zendmasten verdeeld over 3 partijen en een klant (de publieke radio). De 3 andere partijen gingen aan het ruziën over wie waar verantwoordelijk voor was en wie dus wat moest betalen zonder eerst het probleem uit de wereld te helpen. De complexiteit die toegevoegd werd onder de vlaggen marktwerking en transparantie leidde tot veel onnuttige inzet van intelligentie, energie en kosten.
  • En nog één persoonlijk voorbeeld. Ik kreeg een mooi Nespresso apparaat kado met een aantal van die mooi koffiecupjes. De koffie was lekker maar niet lekkerder dan de koffie die ik zet met mijn geel porseleinen koffiefilter die ik zo op een mok zet. Inmiddels staat het apparaat bij een echte liefhebber in plaats van bij mij. Voor mij werd het leven ingewikkelder zonder dat er iets aan waarde of kwaliteit werd toegevoegd. Dus ook een goede reden om het scheermes toe te passen!

De conclusie: Pas bij het oplossen van een probleem goed op dat je geen complexiteit toevoegt zonder heel goed nagedacht te hebben over de noodzaak daarvan. Geldt ook voor software en vacatures!

 

Wil je hier meer van? Schrijf je in voor een van de Online Workshops. In een dagdeel is je e-mail in control, je agenda in balans en heb je in ieder weekend vakantie. Meer info vind je hier

Beoordeel deze tip:

1 ster2 sterren3 sterren4 sterren5 sterren nog geen beoordelingen
Laden...

3 reacties

  • Monique Fransen says:

    Het lijkt mij, na het lezen van de voorbeelden, ook verstandig om eerst vast te stellen of er werkelijk sprake is van een probleem voordat je iets gaat oplossen wat geen probleem blijkt te zijn.
    En of je met je oplossing ook echt het (juiste) probleem oplost.
    Kortom een heldere probleem omschrijving is al meer dan de halve oplossing!

  • Jan vdP says:

    Mooi artikel. Detail t.a.v. de zendmasten die uitvielen: de ene betrof inderdaad Lopik, de andere Smilde (Drenthe), waarin brand was geweest 🙂

  • Henk says:

    Nuttig artikel. Ben benieuwd naar meer (kleine) voorbeelden!

    Ik vind managers ook wel hieronder vallen. Zonder een manager gaat het werk gewoon door, maar heb je niet de ballast van administratie en cijfertjes bijhouden.

    En het “gemiddeld” softwarepakket valt er al helemaal onder. In een paar mappen en bestanden, of een eenvoudig excel sheet kan je vaak evenveel bijhouden, maar dan efficient, snel en overzichtelijker.

    Er wordt vaak vergeten wat het doel is. Het doel is het werk doen, niet administratie bijhouden. We zitten in een papieren werkelijkheid. Als je de administratie maar op orde hebt, mag het werk “buiten” overgeslagen worden.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.