Pas op met naïef verbeteren

18 mei 2016 |

Er waait al jaren een wind door organisaties van permanent verbeteren (Kaizen). Lean, Six Sigma, Agile, Scrum, TPM en GTD geven allemaal inzicht en handleiding om zaken te verbeteren.

Dat verbeteren kent 4 oervormen:

  1. makkelijker
  2. beter
  3. sneller
  4. goedkoper

En dan ook nog het liefst in deze volgorde volgens de Godfather van Toyota Shigeo Shingo.

Toch zijn al deze gereedschappen gevaarlijk in de handen van naïeve (en misschien soms ook wel opportunistische) verbeteraars. Snelle winst is eenvoudig te halen met deze tools maar pas op! Je kunt er ook heel veel mee in gevaar brengen: ‘te lean is anorexia‘.

Waarom we twee ogen hebben

De mens is door moedertje natuur robuust en vrijwel geheel redundant uitgevoerd: twee ogen, twee oren, twee neusgaten, twee longen, twee nieren enz. Wij kunnen tegen een stootje. De natuur had ook voor de goedkope versie kunnen gaan maar dat heeft ze heel wijs niet gedaan. Daarnaast heeft ze ervoor gezorgd dat uitval van een deel, ook nog kan worden opgevangen door een ander deel (zoals bijvoorbeeld bij de zintuigen of onze twee hersenhelften). Allemaal bijzonder doordacht en verstandig en daarmee robuust.

Dus pas op met naïef verbeteren

  • Trap niet in valkuil van functiedifferentiatie maar zorg juist voor multi-inzetbaarheid.
  • Trap niet in de valkuil van ‘vast’ ruilen voor ‘flex’ (je doet namelijk zo maar je organisatiegeheugen weg).
  • Trap niet in de valkuil van multifunctionele apparaten (één functie kapot en het hele apparaat is onbruikbaar).
  • Vertrouw niet op 1 wifi-lijn en 1 back-up als je primaire processen er afhankelijk van zijn.

enz. enz.

Permanent verbeteren is een fantastische reis als je de opgetelde intelligentie en welwillendheid van alle medewerkers mee hebt. Zo’n reis start met een goede voorbereiding aangevuld met eeuwigdurende focus en voorbeeld van alles wat leiding geeft. In een voortdurende pendel van stabiliseren (tot standaard maken) en dynamiseren (verbeteren). En neem Moeder Natuur met haar logica als voorbeeld!

En zo’n reis kun je als manager of drukke pro ook zelf gaan in je eigen werkomgeving want ook managers werk zit vol met te standaardiseren processen zoals rondjes over de afdeling, vergaderingen, weekreview, e-mail-beheer, klantgesprekken, medezeggenschapsroutes, planning & controlzaken enz. Start daar en vertel enthousiast over je inzichten en kijk hoe dat werkt in je directe omgeving.


PS: Ben je een Visionair, Operator of Processor? Doe de gratis drie minuten werkstijltest. Je ontvangt je profiel + een Pdf met tips om je e-mail en agenda routines te verbeteren.


Beoordeel deze tip:

1 ster2 sterren3 sterren4 sterren5 sterren 3 beoordelingen
Laden...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *