Iedere email kost $ 0,95 (en jij bent een router?)

Collectieve Productiviteit

De CTO van een Alliantie Media (Tom Cochran) verbaasde zich over de hoeveelheid tijd die hijzelf en iedereen om hem heen stopte in email lezen en email verzenden. Omdat er geen snelle of gestandaardiseerde manier was om erachter te komen wat dit betekende voor de organisatiewerk-tijd en kosten zette hij een onderzoek op. In het onderzoek werden een aantal zaken gemeten:

  1. Aantal emails dat verzonden werd en ontvangen werd
  2. De gemiddelde typesnelheid van de medewerkers
  3. De gemiddelde leessnelheid van de medewerkers
  4. Het gemiddelde inkomen van de medewerkers

Met deze 4 (uiteraard grove) gemiddelden ging hij aan het rekenen met als uitkomst dat iedere email de organisatei $ 0,95 kostte.
Het onderzoek is opgenomen in Harvard Business Review in 2012 (dus al een tijdje geleden).

Wat is hier niet gemeten?

De waarde die de opgetelde emails hebben gecreeërd voor het bedrijf is niet berekend. Zolang als de opbrengst van de emails groter is dan de kosten zou het rationeel kunnen zijn om alles lekker te laten zoals het is. Toch heb ik maar zo het idee dat hier heel veel te verdienen is.

De mens als netwerk-router

Een router is zo’n kastje waar het buiten-internetsignaal wordt omgezet naar binnen wifi. Ik zie klanten worstelen met de functie die email voor ze heeft. En zelfs zo erg dat het lijkt alsof ze een menselijke router zijn geworden: een doorgeef-punt van allerlei informatie. Hun emailproces is voornamelijk het re-directen van email.

En nu?

In het licht van de kosten zoals ze hierboven berekend zijn, zou het interessant kunnen zijn om regelmatig te kijken waar je zelf een router bent geworden en de stromen omleggen zodat jij er als netwerk-communicatie-punt tussenuit kan.

Goed voor iedereen. Vergt uiteraard wel even geconcentreerd onderzoek, reflectie, besluit en communiceren. Maar gelukkig kunnen lezers van deze blog dat uiteraard heel goed.

Wat denk jij? Andere ervaringen, tips? Zet ze hieronder in de reacties zodat we er allemaal iets aan hebben.

Met plezier gelezen? Schrijf je in en krijg iedere vrijdag om 10 uur een update van nieuwe artikelen. Ontvang een pdf ebook over de weekreview als dank direct in je inbox.

Beoordeel deze tip:

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars nog geen beoordelingen
Loading...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *