De kracht van ‘White Space’

26 april 2018 |

Ik las dat de advertenties die het best worden gelezen, bestaan uit heel veel witruimte en maar een paar goed gekozen woorden. Ik ben helemaal geen marketingexpert maar kan me er zo iets bij voorstellen. Dat bracht me op mijn eigen ervaring dat ‘White Space’ je ruimte geeft om te ademen. Daarover deze blog.

White Space in email

Ergens in mijn historie heette wat nu Inbox Zero is “White Inbox”. De reden was natuurlijk dat het visuele effect van Inbox Zero is dat je een wit, want leeg, Postvak In hebt. En dat is heel verslavend zoals jullie ongetwijfeld allemaal weten. Een witte inbox geeft overzicht en een emotie van ‘in control’ zijn. En dat is ook zo.

White Space in je agenda

Ik zie nogal wat agenda’s van verschillende mensentypen en functies. Wat ze gemeenschappelijk hebben is dat ze veel te vol staan. Bijna nergens is lege ruimte die kan dienen als rustpunt of ademplek. Het eerste wat ik in die situaties voorstel is een norm te stellen dat maximaal 60% van de door je te bepalen aantal werkuren mogen worden ingevuld met afspraken met anderen. De andere 40% heb je nodig voor je eigen werk (zonder anderen) en …. lege ruimte waarin ‘ad-hoc’ en leuke dingen hun plek kunnen krijgen (of uitgeruild kunnen worden tegen de afspraken met jezelf). Ook daar ontstaat ‘White Space’ die adem geeft.

White Space op je bureaublad

Het fysieke bureaublad is bij de meeste werkers noodgedwongen (want het gevolg van nomadenbestaan door het nieuwe werken) verhuisd naar het digitale bureaublad en daar is het (tenzij door rigide beleid van de organisatie onmogelijk gemaakt) een bende. Daar staat oud en nieuw, rijp en groen, waardevol en waardeloos, kris kras door elkaar. En iedereen kent wel het gelukzalige gevoel dat je krijgt als je eens een keer de moeite neemt om rigoureus de bezem er door te halen en een bijna leeg bureaublad over te houden (mensen zuchten soms zelfs letterlijk).

White Space om je heen

White Space om je heen kun je ervaren als je in een goed verzorgde ruimte komt waarin alles een plek heeft, heel is, onderhouden, passend qua vormgeving en je daardoor beleefd dat er een eigenaar is die daar de zorg voor neemt. Het is weliswaar niet wit maar geeft wel de ademruimte die we als mens nodig hebben.

En rommel en chaos dan?

Rommel en chaos hoef je niet op te zoeken, die melden zich gratis en voor niets. De prijs van focus is nu eenmaal rommel en chaos. Wie propageert dat rommel en chaos noodzakelijk zijn voor creativiteit heeft nooit gekeken bij componisten, topkoks, veel-schrijvers enz. Zij weten als geen ander dat goede routines en ‘White Space’ voorwaardelijk zijn voor het kunnen horen van onze muze.

Andere ideeën, ervaringen? Deel ze met ons in de reacties hieronder zodat we er allemaal iets aan hebben.


Tip! Ben je een Apple/Mac gebruiker? Kijk dan eens op de website MacMonk


Beoordeel deze tip:

1 ster2 sterren3 sterren4 sterren5 sterren 2 beoordelingen
Laden...

2 reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *