2 uur vergaderen? 1 uur voorbereiden!

11 januari 2017 |

Deze 50 % norm geldt vooral voor voorzitters en niet persé voor de deelnemers (hoewel dat af en toe ook aan de orde kan zijn). Deze evidence-based norm zal ik hieronder uitwerken.

voorbereiden-vergadering

Waar is onze voorzitter allemaal verantwoordelijk voor?

  • Het is volstrekt helder wat de reden is om bij elkaar te komen en wat de gewenste uitkomsten zijn.
  • Er is nagedacht over werkvormen die het meest bijdragen aan de effectieve behandeling van de diverse agendapunten.
  • De juiste mensen zijn aanwezig (niet te veel en niet te weinig).
  • De geplande tijd is niet te lang en niet te kort.
  • Er is een duidelijke agenda inclusief globale tijd per agendapunt (met een eigenaar erbij) + cristal-clear verwachtingen naar de deelnemers.
  • De voorzitter heeft een helder beeld van de gewenste vorm van verslaglegging van ‘wie-wat en wanneer’.
  • Er is een goede ruimte met de juiste spullen (zeker als er tech nodig is).
  • En die agenda met alle info is ruim op tijd bij de gewenste deelnemers.

Ook al is onze voorzitter regisseur van een cyclische (en dus ogenschijnlijk repeterende) meeting dan nog zijn bovenstaande zaken iedere keer weer van belang om te doordenken.

Wil je maximale synergie bereiken en kort, snel en effectief vergaderen dan heb je derhalve voldoende tijd nodig om je voor te bereiden. De vuistregel daarbij is:

Besteedt 50% van de tijd die de vergadering gaat duren aan het voorbereiden van de vergadering.

Voordelen

  • Je zult direct ervaren dat je ‘de baas’ bent en dat de deelnemers dat alleen maar prettig vinden.
  • Het tempo blijft erin en de resultaten worden behaald.
  • Eigenaarschap blijft helder.
  • Accountability stijgt.
  • Deelnemers gaan door het tempo geen andere dingen doen.
  • Je begint en en eindigt op tijd.

en het allerbeste: van goed voorbereide vergaderingen wordt niemand moe. En dat is toch maar weer mooi meegenomen.


PS: Ben je een Visionair, Operator of Processor? Doe de gratis drie minuten werkstijltest. Je ontvangt je profiel + een Pdf met tips om je e-mail en agenda routines te verbeteren.


Beoordeel deze tip:

1 ster2 sterren3 sterren4 sterren5 sterren nog geen beoordelingen
Laden...

2 reacties

  • Saskia says:

    en wat betreft verslaglegging; realiseer je goed wat je wilt bereiken met het verslag. Een hele discussie weergeven of alleen de actiepunten omschrijven en toewijzen.
    Mijn vuistregel is duurt een vergadering 1 uur, dan is het uitwerken, redigeren en verzenden van het verslag ook 1 uur.

    • Ad van der Hulst says:

      Daar zet ik mijn handtekening niet onder. Vastleggen zou ik zo min mogelijk doen. Geen notulen tenzij het echt echt noodzakelijk is en vooral een zo simpel mogelijke lijst van besluiten en wie-doet-wat-en-wanneer-is-het-af. Gr Ad

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *