Waar, maar je hebt er niks aan (true but useless)

Geen categorie

Tadaa! De eerste 100 cijfers van Pi zijn 3.141592653 5897932384 6264338327 9502884197
16939937510
582097494 4592307816 4062862089 98628034825 3421170679.

Ja, er zijn boeken vol geschreven met interessante wetenswaardigheden waar een gewoon mens niets aan heeft.

‘True but useless’ is een mooie uitdrukking voor feiten, inzichten, concepten en adviezen vaak gepresenteerd door consultans (en ik hoop dat ik niet een van hen ben).

Het principe van ‘true but useless’ is dat vragen of problemen worden vergroot. U als opdrachtgever hebt een vraag over het versterken van samenwerken in een team en de adviseur legt u uit dat een oplossing bestaat maar dat zij dan wel eerst een ronde gesprekken nodig heeft (u begrijpt dat), vervolgens legt zij u uit dat zij graag wil onderzoeken in hoeverre uw strategie leeft in de organisatie (u fronst), en vervolgens wil zij graag een sterke-zwakte analyse doen om het beste advies te kunnen geven (u bent nu helemaal niet meer blij). Al deze dingen zijn zinnig en nodig maar gaan te ver van de vraag weg en worden daarvoor zonder waarde voor u als opdrachtgever. De analyses die u krijgt zijn ongetwijfeld waar maar sluiten helemaal niet aan bij uw scope en dus doet u er niets mee.

Voorbeeld van de duikboot.

Er is een anecdote dat de Engelsen in de tweede wereldoorlog slimme koppen aan het werk hebben gezet om een manier te vinden de Duitse U-boten naar de bodem te helpen. Uiteindelijk kwam er een strategie namelijk: warm het water van de Noordzee een paar graden op. De constructie van de U-boot kan daar niet tegen en boot en bemanning vergaat. Het zal ongetwijfeld waar zijn maar je hebt helemaal niets aan zo’n idee.

Voorbeeld van de omelet (citaat)

“The problem is that we are focusing too much on things that are “true but useless,” meaning that if a client comes to you asking how to make an omelette and you tell them that need to first make a chicken, then you’re pointing out something that while true, isn’t really going to help anyone, again, true but useless.

Heeft u een mooi voorbeeld? Zie deze graag terug in de commentaren.

Met plezier gelezen? Abonneer je dan hieronder op Ad's Blog. Daarnaast ontvang je gelijk een pdf van de eerste twee delen van mijn handboek Personal Lean. Het eerste deel gaat over e-mailbeheer (Inbox Zero), het tweede over agendabeheer (Agenda in Balans).

Gelukt! Je krijgt gelijk de eerste twee hoofdstukken van het handboek toegestuurd.

Beoordeel deze tip:

1 ster2 sterren3 sterren4 sterren5 sterren nog geen beoordelingen
Loading...

3 reacties

  • Emiel Kelly says:

    In het vakgebied procesmanagement willen mensen altijd van alles meten over processen.

    Op zich heel goed, maar vaak worden dingen gemeten die vallen in de categorie ‘waar, maar wat heb ik eraan?’

    Zie hier de laatste 10 metingen van de levertijd van een bepaald product (minuten)

    28, 35, 31, 21, 28, 26, 39, 32, 19, 40

    Gemiddeld willen we dat we leveren binnen 30 minuten. Lukt dat een beetje?

    Top toch? Maar wat heb je eraan als je je gaat afvragen hoeveel procent van de bestellingen te laat werd geleverd.

  • Ad van der Hulst says:

    Dag Emiel,
    Ja, je kunt inderdaad van alles meten. Ik zou in jouw voorbeeld vooral interesse hebben in de uitschieters en de reden waarom ze uitschieten. Als je daar achter komt weet je misschien weer meer van het proces. Dus 19 en 40 zijn boeiend. 19 omdat dit je misschien een vaker in te zetten shortcut oplevert. 40 omdat daar misschien en in het vervolg vermijdbaar probleem te vinden is.
    Gewoon in het wilde weg gemiddelden meten/zoeken valt al snel onder de ‘true but useless’ categorie.

  • Kees says:

    Ik zou zeggen: Waar maar waardeloos.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *