Waar laat ik mijn aantekeningen?

16 november 2022 |

Wanneer je je werk zo hebt ingericht dat je regelmatig in een bijeenkomst aantekeningen op papier maakt, dan ontstaan de vraag wat je met deze notities gaat doen en waar je ze laat.

Terug naar af

De vraag daar aan voorafgaand zou moeten zijn waarom je deze aantekeningen maakt. De meesten van ons hebben daarvoor deze redenen:

  • vooraf: voorbereiding zorgt ervoor dat je weet wat je wilt (als een soort mini agenda)
  • tijdens: je kunt de lijn vast houden en direct belangrijke zaken vastleggen (zoals namen, inzichten, ideeën, afspraken, besluiten en acties)
  • erna: aantekeningen vormen een extern geheugen waar je naar terug kunt om het beeld weer op te roepen van het moment

Ruw materiaal

Aantekeningen gemaakt in een bijeenkomst hebben de vorm van ruw materiaal. Sommige zinnen zijn niet af, andere zaken zijn slordig geschreven en al heel snel niet meer te begrijpen. Ideeën en acties moeten naar een andere plek enz.
De meest logische conclusie is dat ruwe aantekeningen – als ze van belang zijn – een bewerking verdienen. De bewerking kan in het ideale geval leiden tot een notitie die ‘eeuwig’ waarde heeft.

Logica voor het bewerken

  • Datum bovenaan
  • Onderwerp of reden
  • Namen van de gesprekspartners
  • Realistisch korte opsommingen die de samenvatting vormen van de bijeenkomst

Dat is het. De zaken zoals acties en ideeën kunnen beter naar een centralere plek omdat het anders moeilijk is om ze in beeld te houden.

Waar laat je de bewerkte aantekeningen?

Als je in een grote of publieke organisatie werkt die als basis Microsoft 365 heeft dan is OneNote je tool van keus. Als je er nog nooit mee gewerkt hebt kun je het beste een van deze introductie video’s bekijken, zodat je een beeld hebt van de logica van de tool. OneNote heeft de potentie om uit te groeien tot een Persoonlijk Kennis Management (PKM) systeem.

  1. How to Use OneNote Effectively (Stay organized with little effort!)
  2. How to use OneNote

Wanneer je vrij bent om je tool te kiezen dan zijn er tientallen keuzes. De twee meest gebruikte tools op dit moment (naast OneNote) zijn Notion en Obsidian.

Houd je wel aan deze twee vuistregels:

1. Begin Klein – bouw langzaam uit
2. Houd Het Simpel

Direct digitaal aantekeningen maken?

Ik ben daar geen voorstander van. Waarom dat zo is heb ik beschreven in deze (lange) blog.

Het probleem van digitale aantekeningen (+ 4 tips)


PS: Ben je een Visionair, Operator of Processor? Doe de gratis drie minuten werkstijltest. Je ontvangt je profiel + een Pdf met tips om je e-mail en agenda routines te verbeteren.


Beoordeel deze tip:

1 ster2 sterren3 sterren4 sterren5 sterren nog geen beoordelingen
Laden...

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *