Onduidelijke Resultaten? (->druk x3)

21 juni 2018 | ,

Bij kenniswerk (werk waar jij meer van weet dan je baas) is het voor relaxte productiviteit wijs om zo duidelijk mogelijke gewenste resultaten af te spreken met je baas. Je kunt dan aan de slag met deze duidelijke doelen en deze in je eigen flow, tempo en volgorde plannen en doen. Er is geen enkele reden om meer te bewegen, lawaai te maken, aandacht te vragen dan strikt noodzakelijk voor het behalen van je resultaten.

Als de gewenste resultaten onduidelijk zijn is er de automatische reflex om zichtbaar druk-druk-druk te zijn. Je krijgt dan de menselijke neiging om je onmisbaarheid, committment en toewijding aan de zaak zichtbaar te maken door zichtbaar te zijn en vooral in de aanwezigheid van anderen manifest te zijn. Met als mogelijke consequentie dat je hen afleidt.

Wil je daar weg van blijven dan is het dus zaak om je resultaten zo helder te maken dat ze als een magneet worden voor jouw intelligentie, tijd en aandacht.

Hoe doe je dat?

Stel je zelf de volgende 3 vragen en probeer de antwoorden ‘voor je te zien’. Visueel denken is de clou bij resultaten.

  1. Wat is er veranderd in de wereld als ik dit doel heb bereikt?
  2. Hoe ziet mijn resultaat er uit (dus kleur, vorm, hoeveelheid, omvang etc.)?
  3. Wat draagt mijn resultaat bij aan de waarde die we voor klanten proberen te realiseren?

Met het beantwoorden van deze 3 vragen heb je de grootste slag geslagen. Stem daarna met je baas af of jullie klokken/verwachtingen gelijk zijn en je kunt relaxt aan de slag.

Kun je je voor stellen wat voor verschil het maakt voor een samenwerkingscultuur of iedereen druk-druk-druk is, of iedereen zoemend bezig is met heldere resultaten?

De foto is het resultaat van een nieuwe vakantiehobby: #zenandthartofniksdoen


PS: Ben je een Visionair, Operator of Processor? Doe de gratis drie minuten werkstijltest. Je ontvangt je profiel + een Pdf met tips om je e-mail en agenda routines te verbeteren.


Beoordeel deze tip:

1 ster2 sterren3 sterren4 sterren5 sterren 1 beoordelingen
Laden...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *