Missie onder loep: Google

Geen categorie

Organize the world’s information
and make it universally accessible and useful

 

En dat is dan ook wat Google doet. Zo veel mogelijk informatie ordentelijk op rij zetten en het voor iedere computergebruiker toegankelijk en bruikbaar maken. Ik sta er niet vaak bij stil hoe de wereld er uit zag voordat ‘Google maps’ er was, voordat Google als zoekmachine er was. Het bijzondere van dit bedrijf is dat zij alles beschouwen als ‘klad’. Niets is al af, alles wordt beschouwd als de basis voor beter. Als we in workshops stil staan bij de missie en visie van Google dan is er ook vrijwel altijd wel iemand die het maar eng vindt wat Google doet. Google zelf kent deze angst en achterdocht en heeft daarom een aantal kernwaarden en principes beschreven en houdt daar iedere medewerker aan en wil er zelf ook op aangesproken worden. Deze 10 kernwaarden (Core principles) zijn:

  1. Focus op de klant dan volgt de rest daar vanzelf uit.
  2. Het is het beste om één ding echt goed te doen.
  3. Snel is beter dan langzaam.
  4. Democratie op het internet werkt.
  5. Je hoeft niet op je kantoor te zijn om behoefte te hebben aan een antwoord.
  6. Het is mogelijk geld te verdienen zonder kwaad te doen.
  7. Er is altijd nog meer informatie vindbaar.
  8. Informatiebehoefte houdt zich niet aan grenzen.
  9. Je kunt serieus zijn zonder een pak te dragen.
  10. Zeer goed is nu eenmaal niet goed genoeg.

Achter ieder van deze kernwaarden zit een uitgewerkte opvatting die je hier kunt vinden.

Met plezier gelezen? Abonneer je dan hieronder op Ad's Blog. Daarnaast ontvang je gelijk een pdf van de eerste twee delen van mijn handboek Personal Lean. Het eerste deel gaat over e-mailbeheer (Inbox Zero), het tweede over agendabeheer (Agenda in Balans).

Gelukt! Je krijgt gelijk de eerste twee hoofdstukken van het handboek toegestuurd.

Beoordeel deze tip:

1 ster2 sterren3 sterren4 sterren5 sterren nog geen beoordelingen
Loading...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *