Is er leven na een besluit?

Geen categorie

De weg van implementatie is geplaveid met goede bedoelingen. Een besluit nemen is relatief eenvoudig. Helaas, het echte werk dat leidt tot een verandering in de wereld moet dan nog beginnen. Vooral bij projecten is dat goed waar te nemen. Bij de start van een project is meestal beschreven wat het resultaat zou moeten zijn, het is bekend hoeveel uur en geld er mag worden besteed, er is een opdrachtgever en een opdrachtnemer, dus wat kan er nu nog mis gaan? Van alles. Daarover gaat vandaag het artikel.

Is er leven na een besluit?

Er zijn drie fasen op de route naar een gestuurde verandering:

  1. We onderzoeken en maken een beeld van de vraag, het probleem of de kans (Beeldvorming-Investigation)
  2. We wikken en wegen op basis van de echte data, feiten en actualiteiten (Oordeelsvorming-Interpretation)
  3. We nemen een besluit en zorgen ervoor dat er ook daadwerkelijk iets veranderd in de wereld (Besluitvorming-Implementation)

In dit artikel zoom ik in op het derde aspect. Wat is er nodig om daadwerkelijk te besluiten en daarna te implementeren? Drie typen van gedrag zijn aan de orde. Ik heb er hieronder een lijst van gemaakt.

Consensus over het besluit zich uitend in het volgende gedrag:

  • We consulteren diegenen die de aurotiteit, verantwoordelijkheid en invloed hebben om ons voorgenomen besluit te implementeren.
  • We implementeren op basis van absolute consensus in het team. Niemand mag zich ‘overruled’ voelen.
  • We implementeren door één van het team dé stem te geven van het besluit.
  • We implementeren met ‘alle ramen open’ (dus maximale openheid over de voortgang)

Communicatie zich uitend in het volgende gedrag:

  • We identificeren de belangrijkste belanghebbenden (stakeholders) bij alle grote besluiten die we nemen.
  • We ontwikkelen een implementatie-communicatieplan.
  • We gaan voor een heen-en-weer communicatie tijdens de implementatie.
  • We reageren snel op actiegerichte vragen/communicatie van stakeholders.

Afrekenbaarheid zich uitend in het volgende gedrag:

  • We zetten duidelijke mijlpalen langs de route.
  • We bepalen ondubbelzinnig wie er verantwoordelijk is voor deze mijlpalen.
  • We reageren snel als een mijlpaal niet wordt gehaald.
  • We organiseren een ‘terugblik om te leren’ na de implementatie (Postmortem).

Met deze checklist in de hand kunt u ervoor zorgen dat er geen onnodige omwegen worden gemaakt, projecten voortijdig stranden, weerstand ontstaat met veel buitengewoon overleg en stress, medezeggenschapsgedoe enz. Kortom minder corvee voor u en meer resultaat in de wereld!

Graag hoor ik uw reactie op deze lijst.

Als je dit artikel waardevol vond en er wel meer van zou willen kun je je op deze pagina aanmelden voor het Adjit Ezine. Aanmelders kunnen direct een eBook downloaden dat gaat over slimme systemen, processen en structuren (‘Minder managementcorvee, Ruimte maken voor resultaat). Daarna ontvang je steeds op donderdag om de twee weken het Adjustintime eZine met een artikel + een tip.

Met plezier gelezen? Abonneer je dan hieronder op Ad's Blog. Daarnaast ontvang je gelijk een pdf van de eerste twee delen van mijn handboek Personal Lean. Het eerste deel gaat over e-mailbeheer (Inbox Zero), het tweede over agendabeheer (Agenda in Balans).

Gelukt! Je krijgt gelijk de eerste twee hoofdstukken van het handboek toegestuurd.

Beoordeel deze tip:

1 ster2 sterren3 sterren4 sterren5 sterren nog geen beoordelingen
Loading...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *