Iemand anders úw werk laten doen is geen delegeren.

5 september 2012 |

Er is een periode in managementland geweest dat we allemaal op cursus gingen om beter te leren delegeren. Er verschenen alle mogelijke concepten en theorieën om ons te leren inzien dat delegeren het ei van Columbus was. Alles konden we links en rechts weggeven aan medewerkers en toch de verantwoordelijkheid behouden voor het geheel. De kern van het verhaal was: de meest luie manager was de beste manager. Dat mantram is niet alleen niet waar gebleken maar ook nog eens immoreel.

Wat dan wel
De sturende vraag is wat mij betreft: Welk deel van uw bezigheden zouden anderen EVEN GOED of BETER kunnen dan dat u dat kunt? Alles wat anderen beter kunnen doen dan dat u dat zelf kunt zou u moeten delegeren. Dat heeft twee voordelen:
1. U kunt meer tijd besteden aan de dingen die u echt zelf moet doen (en dat is altijd nog genoeg om uw tijd te vullen).
2. Het totaal van de taken wordt beter gedaan (want de medewerker doet het beter, ook al is zij lerend en doet zij het misschien voor de eerste keer).

Niet doen:
Mail verwerken uitbesteden (behoudens aan een zeer goed ingewerkte PA en op basis van heel heldere regels).
Selectiegesprekken van directe medewerkers uitbesteden aan P-adviseurs (doodzonde!).

Wanneer het gewenste resultaat (subtiele beoordeling, effectieve processing van de unieke mails) (de beste naaste medewerker selecteren) dicht tegen uw eigen intuïtie en ervaring aan zit is het uw werk en zou u het niet moeten delegeren.

Wel doen:
Medewerker naar seminar/congres sturen om info op te halen en de dag erna een half uur plannen voor een briefing over de inhoud van de dag.
Medewerker naar een vergadering sturen waarvan de inhoud en status van de onderwerpen zodanig is dat de waarde voor u zelf te klein is en vertegenwoordiging toch noodzakelijk is.
Medewerker rondleidingen en presentaties over uw bedrijf/organisatie laten verzorgen.

Wanneer het gewenste resultaat helder te formuleren is, en zichtbaar te maken is voor een medewerker kunt u de taak delegeren (half uur briefing over seminar, telefonische terugkoppeling direct na vergadering).

Het voor structureel-delegeren redeneren langs lijnen van kostprijzen en uurlonen (functiediffertiatie met financiele motieven) is zeer riskant en kan heel kostbaar uitpakken en waarde vernietigen. Zie het groteske voorbeeld in de Thuiszorg waar de administratieve complexiteit exponentioneel is toegenomen en de waarde voor de cliënt is gedaald. Daarentegen is een goede complementair werkende secretaresse/PA onbetaalbaar waardevol (vandaar dat Hans Wiegel zijn secretaresse met U aanspreekt en meevraagt naar zijn opeenvolgende banen).

Als je dit artikel waardevol vond en er wel meer van zou willen kun je je op deze pagina aanmelden voor het Adjit Ezine. Aanmelders kunnen direct een eBook downloaden dat gaat over slimme systemen, processen en structuren (‘Minder managementcorvee, Ruimte maken voor resultaat). Daarna ontvang je steeds op donderdag om de twee weken het Adjustintime eZine met een artikel + een tip.


PS: Ben je een Visionair, Operator of Processor? Doe de gratis drie minuten werkstijltest. Je ontvangt je profiel + een Pdf met tips om je e-mail en agenda routines te verbeteren.


Beoordeel deze tip:

1 ster2 sterren3 sterren4 sterren5 sterren nog geen beoordelingen
Laden...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *