Heb je ’n minuutje …?

Geen categorie

Deze gevleugelde zin wordt vaak onbewust en onhoorbaar afgerond met: “want ik moet een uur met je praten!” En omdat u de beroerdste niet bent, van een open-deur-policy houdt en ook graag aandacht heeft voor uw medewerkers gaat u er op in.  Helaas de eerlijkheid gebiedt hier te melden dat dit soort aanbod/aandacht vraag genereert. Een keer uitgebreid gaan zitten om mee te denken met een van uw medewerkers leidt in veel gevallen tot meer van deze sessies met deze medewerker maar zeker ook tot vergelijkbare sessies met andere medewerkers. En natuurlijk ís het soms ook precies het juiste moment en levert het gesprek bijzonder veel waarde op. Maar andere keren soupeert het ad-hoc gesprek regelmatig kostbare voorbereidings-lees-werktijd op die niet meer in te halen valt en stress oplevert op een ander moment in uw agenda met alle ergernis en kwaliteitsverlies van dien.

Kortom hier is een risicoveld voor managementcorvee.

Strategie:

  1. Meld de medewerker dat u niet één minuut heeft maar zelfs drie en dat u daarna weer verder wilt met uw eigen werk. Blijf staan en rond het gesprek af binnen drie minuten.
  2. Meld aan de medewerker dat u nieuwsgierig bent want deze gedaan zou hebben als u niet in huis was geweest.
  3. Ontwikkel een scherp gevoel voor ‘omhoog delegeren’. Pak geen ‘aap’ van de schouder van uw medewerker. Haar werk is haar werk en niet het uwe.
  4. Wanneer specialisten en kenniswerkers regelmatig afstemming met u nodig hebben, hebt u natuurlijk bila’s met hen ingericht. De kunst is om het ritme en de duur van deze bila’s zo af te stemmen dat de tussen-door-vragen niet meer nodig zijn. En daarnaast verdient het nogal aanbeveling om de medewerker mede-eigenaar te maken van deze tijd. Zij bepaalt welke zaken besproken worden, in welke volgorde en in welke intensiteit. Van te voren kunt u aangeven dat de laatste 10 minuten van u zijn en uiteraard bent u dan ook gehouden om het goede voorbeeld te geven.
  5. Pas op met zelf  ‘een minuutje’ vragen en vervolgens een uur te nemen. Wat geldt tussen u en uw medewerkers geldt naar uw collegae -managers en naar uw directie toe uiteraard ook.

Als je dit artikel waardevol vond en er wel meer van zou willen kun je je op deze pagina aanmelden voor het Adjit Ezine. Aanmelders kunnen direct een eBook downloaden dat gaat over slimme systemen, processen en structuren (‘Minder managementcorvee, Ruimte maken voor resultaat). Daarna ontvang je steeds op donderdag om de twee weken het Adjustintime eZine met een artikel + een tip.

Met plezier gelezen? Abonneer je dan hieronder op Ad's Blog. Daarnaast ontvang je gelijk een pdf van de eerste twee delen van mijn handboek Personal Lean. Het eerste deel gaat over e-mailbeheer (Inbox Zero), het tweede over agendabeheer (Agenda in Balans).

Gelukt! Je krijgt gelijk de eerste twee hoofdstukken van het handboek toegestuurd.

Beoordeel deze tip:

1 ster2 sterren3 sterren4 sterren5 sterren nog geen beoordelingen
Loading...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *