Dé truuk van een agenda in balans (mini PDCA)

28 maart 2014 |

agenda in balansIedereen met een beetje opleiding (en dat is natuurlijk in ieder geval iedere lezer) heeft ergens les gekregen in de vermaarde PDCA-kwaliteitscyclus van Deming. In de afgelopen jaren is deze leer-kring overdadig als saus overal overheen gekieperd waardoor de smaak er nogal van achteruit is gegaan.

Daarom deze week een voorbeeld van klein toepassen van PDCA met grote voordelen en verfijnde smaak. Namelijk in je agenda!

Er zijn 4 fasen in agenda-beheer.

A. Je agenda als planningsinstrument
B. Je agenda als geheugensteun voor doen
C. Je agenda als reflectie-instrument
D. Je agenda als bron van innovatie

Deze fasen komen overeen met:

P(lan)
D(o)
C(heck)
A(djust)

Hoe krijg je jouw agenda-proces aan de praat als PDCA?

Plannen doe je al, en uitvoeren aan de hand van je agenda doe je al.
Waar het mis gaat is bij de Check en daarna bij Adjust

Check is: op vrijdag 2 weken terug kijken in je agenda en alle losse eindjes eruit halen.
Vervolgens iets vinden van de ‘compositie’ van de weken die je net hebt teruggekeken.
En daar twee vragen aan vast knopen:
1. Waar wil ik meer van?
2. Waar wil ik minder van?

Adjust is: direct daarna een aantal weken vooruit kijken in je agenda en zorgen dat je meer en minder krijgt van de zaken waar je meer of minder van wilt.

Als je deze agenda-review tot ijzeren gewoonte maakt krijg je een beter leven met meer resultaat en tijd voor de dingen die ertoe doen voor jou.

Nu mijn vraag aan jou: Heb je er ooit aangedacht terug te kijken in je agenda? Zo ja, wat leverde je het op? Zo nee, ga je het uitproberen/zie je het voordeel? Reacties graag ook voor de andere lezers hieronder.

Stel ik heel erg op prijs.


PS: Ken je werkstijl. Ben je een Visionair, Operator of Processor? Doe de gratis drie minuten werkstijltest. Je ontvangt je profiel + een Pdf met tips om je e-mail en agenda routines te verbeteren.


Beoordeel deze tip:

1 ster2 sterren3 sterren4 sterren5 sterren nog geen beoordelingen
Laden...

3 reacties

  • Daphne says:

    Hallo Ad,

    Ik lees altijd met genoegen je tips! En deel je blogs of gebruik ze ter inspiratie voor artikeltjes voor ons intranet. Bij dit blog wil ik nog wat aanvullen. Volgens mij gaat het er bij de reflectie op je agenda ook om, om terug te kijken: heb ik gedaan wat ik met mezelf of anderen had afgesproken (en zo nee, waarom niet). En wat is er anders gelopen (en waarom). Op basis daarvan kan je dan weer de A van stal halen: wat leer ik ervan, moet ik bijvoorbeeld mijn planning realistischer doen, neem ik te weinig (of te veel) tijd voor actiepunten, waar komen steeds die brandjes vandaan… etc.

    groet
    Daphne

  • Mieke says:

    Ik vind vooruit en terugkijken in je agenda bij de week review een van de belangrijkste onderdelen die mij het meeste heeft opgeleverd sinds ik de weekreview trouw doe. Losse acties die te binnen schieten bij terugkijken, nooit meer op dag zelf verrast worden door afspraken waar ik nog iets mee moest doen. Dat geeft een hoop rust. Groet, Mieke

  • Ad van der Hulst says:

    Dag Mieke, als mij gevraagd wordt wat je zou moeten doen als je maar weinig tijd hebt dan is mijn antwoord altijd: in ieder geval agenda terugblik en vooruitblik want op dat moment beheren wij actief onze 2 meest schaarse zaken: tijd en aandacht! Dus helemaal eens. Gr Ad

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *