Zoom in. Zoom uit. (7 slimme overzichten)

11 april 2014 |

Deze week een slimme manier om je bedrijf/organisatie/afdeling/leven in kaart te brengen met 7 overzichten.
Minder kan niet. Meer is overbodig. In een beeld gaat het om:

zoominzoomuit

Level 1: Acties (Wat heb ik allemaal te doen?)
Level 2: Resultaten (Waar hebben we/ik al ja tegen gezegd?)
Level 3: Speelveld (Welke aandachtsvelden en verantwoordelijkheden hebben we al? Wat zijn onze feiten?)

Level 4: Doelen/strategie (Welke doelen stellen we onszelf om onze visie te verwerkelijken?)

Level 5: Visie (Hoe ziet onze werkelijkheid eruit als alles lukt wat we willen?)
Level 6: Missie (Wat is ons/mijn bestaansrecht? Waarom en waartoe?)
Level 7: Tijdgeest

Level 4 met de doelen en de strategie is het scharnier waarom alles draait.

De kunst is uiteraard dat alles in lijn is met elkaar. Iedere actie op level 1 draagt, wanneer alles in lijn is, bij aan het verwerkelijken van de missie op level 6 en draagt daarmee bij aan de antwoorden op de vragen vanuit de tijdgeest op level 7.

Wanneer je vastloopt op een bepaald level dan kun je vanuit het naast hogere level kijken wat er aan de hand is.

Voorbeeld 1: Wanneer je het gevoel krijgt dat de doelen, projecten en programma’s alle kanten opvliegen en geen samenhang meer lijken te hebben, dan stijg je van level 4 (doelen/strategie) op naar level 5 (visie) om te kijken of alle doelen nog wel gelinkt zijn aan deze visie (die uiteraard in lijn moet zijn met missie en tijdgeest).

Voorbeeld 2: Wanneer je het gevoel krijgt dat verzuipt in allerlei acties (level 1) dan kun je opstijgen naar het overzicht van resultaten (level 2) om daarmee voor en achtergrond te krijgen voor je keuzen (prioriteren).

Dit hele zoom in zoom uit beeld hoort bij de review-discipline die noodzakelijk is voor een goede, slimme en elegante workflow.

Mijn vraag aan jou: Welke levels gebruik je, en helpen ze je ook in de praktijk van alledag? Werkt de missie, visie en strategie of zijn ze te vaag? Geef jouw beeld ajb in de reacties hieronder.


Tip! Ben je een Apple/Mac gebruiker? Kijk dan eens op de website MacMonk


Beoordeel deze tip:

1 ster2 sterren3 sterren4 sterren5 sterren nog geen beoordelingen
Laden...

1 reactie

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *