Nooit meer Whatsapp (voor werk)

28 juni 2020 | ,

Het is wonderlijk. In vrijwel iedere organisatie waar ik kom en er naar vraag, wordt WhatsApp gebruikt voor snelle uitwisseling van korte berichten.

WhatsApp by Facebook is de formele naam. En dat is niet voor niets. Gratis en dus zijn wij het product. Aan de onzichtbare achterkant wordt data in elkaar geschoven en je hoeft geen helderziende te zijn om te snappen dat er advertenties aanstaande zijn. ICT afdelingen zijn er niet blij mee omdat al deze werkgegevens nu op andersmans servers staan.

WhatsApp is wel heel handig. Je kunt er:

  • berichtjes mee sturen
  • emoiji strooien
  • gifjes invoegen
  • audioboodschappen opnemen
  • videoboodschappen opnemen
  • foto’s toevoegen
  • groepen maken

Maar ja wel ‘By Facebook’. Er is een alternatief: De chat die ingebakken zit in MS Teams.

Voor wie MS Teams al in gebruik heeft is de logische nieuwe vuistregel: Interne chats gaan via MS Teams (en dus niet meer via WhatsApp). MS Teams chat kan bijna alles wat WhatsApp kan en meer (audio- en videoboodschappen opnemen en versturen kan niet).

En natuurlijk kun je MS Teams zo op je mobiel en tablet zetten zodat je net zo snel kunt antwoorden als je dat nu doet met WhatsApp. Werk en privé zijn zo mooi gescheiden. Alle info van werk in de kroniek heb je bij elkaar, werkbestanden kun je delen in de chat, je kunt direct overschakelen naar (video-) bellen en nog veel meer.

Dus geen WhatsApp by Facebook maar: MS Teams Chat by Microsoft.
Tis even wennen maar je zult zien, al heel snel snel wil je niet meer anders.


Tip! Ben je een Apple/Mac gebruiker? Kijk dan eens op de website MacMonk


Beoordeel deze tip:

1 ster2 sterren3 sterren4 sterren5 sterren nog geen beoordelingen
Laden...

2 reacties

  • Kortgeleden een online training gevolgd over o.a. Teams en dus ook over het chatten. Inderdaad een mooie tool/app voor organisaties die werken met Teams.
    Voor mij als VA, met verschillende opdrachtgevers (niet allemaal werkend met Teams) blijft Whatsapp (of Slack) een fijnere tool. Of zie ik dit verkeerd….. :).

  • Ad van der Hulst says:

    Nu is dat misschien nog niet zo zinnig. Je kunt wel met de klanten die wel met Teams werken een Team aanmaken en daar alle communicatie doen, bestanden opslaan en chats doen. Je komt in de Teamssite met een emailadres van de betreffende organisatie of als gast. Beide opties kunnen. De eerste is completer. Als je je er in specialiseert wordt dat een echte USP.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *