De duivelsdriehoek: snelheid, kwaliteit en prijs (en je mag er max 2 kiezen helaas)

Collectieve Productiviteit, Helderheid, Lean office

Ik was deze week bloedprikken. Er hing een flyer op de muur. ‘Omdat er vanaf 1/1 met smartphones werd gewerkt zou het prikken iets trager gaan. Waarvoor excuses.’ En dat is natuurlijk heel erg interessant voor een Lean-denker. Wat zit daar nu achter?

Duivelsdriehoek

Er zijn drie dimensies van klantwaarde: snelheid, kwaliteit en prijs. En het bijzondere is dat je er slechts 2 van de 3 kunt kiezen.

  • Wil je snelheid en kwaliteit? Dan betaal je de hoofdprijs!
  • Wil je snel en goedkoop? Dan gaat de kwaliteit naar beneden!
  • Wil je kwaliteit en goedkoop? Dan moet je veel geduld hebben!

In het geval van de flyer bij de prikpost kun je het zo herleiden. De gekozen klantdimensies op rij:

  1. Kwaliteit (het is ten slotte laboratorium werk)
  2. Prijs (de zorg moet goedkoper dus wordt er gezocht kostenbesparing in dit proces)
  3. Snelheid: De doorlooptijd wordt geofferd. De boel wordt trager.

Kijk maar eens goed om je heen en je zult het overal zo herkennen. Je mag er maar 2 kiezen. Wil je ze alledrie dan loop je vast.

Denk eens na over je eigen manier van werken.

  • Welke twee dimensies staan bij jou voorop ten koste van de derde?
  • En zijn dat ook de twee die je klant van je wenst?
  • Of zou die de voorkeur geven aan twee andere als die de keus had?
  • Of eist de klant ze alledrie?

En wat in de situaties waarin jij de klant bent en de ander leverancier? Eis jij ze alledrie? Dan volgt automatisch frustratie of teleurstelling. Het is niet voor niets de duivelsdriehoek!

Heb je mooie voorbeelden? Zet ze dan hieronder in de reacties dan hebben we er allemaal iets aan.

Met plezier gelezen? Schrijf je in en krijg iedere vrijdag om 10 uur een update van nieuwe artikelen. Ontvang een pdf ebook over de weekreview als dank direct in je inbox.

Beoordeel deze tip:

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars nog geen beoordelingen
Loading...

  • Marlies says:

    Goed stuk, Ad! Dank je wel. Ik wist niet dat er altijd 1 van de 3 sneuvelt. Daar moet mijn perfectionistische hart wel even aan wennen. Maar als ik eerlijk naar de realiteit kijk, dan klopt het wel! Bij ons op het secretariaat moet eigenlijk altijd alles snel en goed! Prijsbewustzijn is er uiteraard ook, maar ik vermoed dat die dan het meeste sneuvelt. Ik houd de duivelsdriehoek de komende tijd bij me. Nogmaals: hartelijk dank!

  • Corina Boer says:

    Goedemorgen, wat heerlijk dat we door deze uitspraken weer eens op 2 benen worden gezet en moeten nadenken. Maar wat lastig om te kiezen. Als belastingconsulente wil je kwaliteit leveren. Moet snelheid ivm deadline belasting er zijn
    (uitstel aanvragen levert werkdruk op nog langere termijn op)
    Maar particulieren klanten kunnen geen hoog bedrag betalen.
    Dus resultaat: dat de belastingconsulente vaak goede kwaliteit levert ,binnen de tijd, maar geen zakelijke kwaliteit heeft:) en dat geeft ook niet altijd, want iets voor een ander betekenen geeft ook voldoening. daar kan geld niet altijd tegen op.maar de dilemma blijft!

    • Ad says:

      Inderdaad het blijft een beroerd dilemma. Waarbij te vaak opdrachtgevers van projecten de oekaze meegeven dat ze alledrie even belangrijk zijn. En dat kan nu eenmaal niet…

  • Henk says:

    Als je kijkt naar de bouw is de grap nou net dat als je focust op kwaliteit, de prijs vaak naar beneden gaat. Er gaat namelijk heel veel geld naar inefficiëntie en fouten. Verbeter dat, en het wordt goedkoper.
    Daarentegen, als je je focust op de prijs, gaat de kwaliteit vaak juist naar beneden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *