Nieuw ‘Wat’ en oud ‘Hoe’ (alles is altijd klad)

Geen categorie

De paradox

Er is een paradox: hoe specifieker uw doel (het ‘wat’), hoe overvloediger de creativiteit zal zijn en hoe meer wegen u zult vinden om het doel te bereiken (het ‘hoe’). Bij nieuwe doelen is dat het meest duidelijk. Er zijn nog geen procedures, gewoontes, routines, patronen, cultuur die het nieuwe in de weg staan.

Een nieuw ‘Wat’
Als u uw doelen herijkt dan is dat op zich enthousiasmerend. U weet weer wat u gaat doen en waarom u dat doet. Door uw enthousiasme genereert u energie en focus bij uw team. Vanuit dit momentum kan veel worden bereikt. Het nieuwe zal een plek moeten krijgen in ‘Going Concern’ uw staande organisatie. Als de staande organisatie een beetje stijf is geworden door alle kwalitieitsbeleid, procedures en checklists dan ontmoet u daar de weerstand van mensen en organisatiegewoontes.

Het oude ‘Hoe’
Uw organisatie wás op orde. Het ‘Hoe’ zat verankerd in:

  • formulieren
  • procedures
  • S.A.P. of andere sofware
  • een certificering van het auditbedrijf (geborgd op intranet)
  • functiebeschrijvingen

Kortom: het oude ‘Hoe’ was goed en adequaat en passend voor toen en ooit. Helaas, de wereld is gewijzigd en daardoor nu ook het ‘Wat’ van uw organisatie.

‘Alles is altijd klad’
Het helpt om als leidend principe te gaan communiceren dat alles altijd klad is. Ook de procesbeschrijvingen in S.A.P., ook de procedures op het intranet en zelfs ook de functieprofielen. Alles wat er is georganiseerd zal steeds moeten worden gereviewd en onderhouden om er voor te zorgen dat het elegant is, flexibel is en past bij u de doelen en waarden van vandaag.
Implementeren is dan ook niet alleen nieuwe dingen inrichten maar ook de oude organisatiegewoontes tegen het licht houden en die weer in lijn brengen met de nieuwe doelen. En dat lijkt vaak saai en minderwaardig werk toch kan dit heel waardevol en energiegevend zijn.
Daar waar het ‘Hoe’ niet meer verbonden is met het ‘Wat’  van vandaag ontstaan:

  • bureaucratie
  • managementcorvee
  • onduidelijke schaduwplekken in de organisatie
  • verspilling van menskracht, energie, tijd en intelligentie.

Conclusie: door alles als klad te beschouwen komt u er vanzelf op om zaken te reviewen, op te ruimen, te verjongen, vernieuwen of te vervangen en dat houdt het ‘Wat’ en het ‘Hoe’ bij elkaar. En wilt u daar eens over sparren? Laat het me weten.

Als je dit artikel waardevol vond en er wel meer van zou willen kun je je op deze pagina aanmelden voor het Adjit Ezine. Aanmelders kunnen direct een eBook downloaden dat gaat over slimme systemen, processen en structuren (‘Minder managementcorvee, Ruimte maken voor resultaat). Daarna ontvang je steeds op donderdag om de twee weken het Adjustintime eZine met een artikel + een tip.

Met plezier gelezen? Abonneer je dan hieronder op Ad's Blog. Daarnaast ontvang je gelijk een pdf van de eerste twee delen van mijn handboek Personal Lean. Het eerste deel gaat over e-mailbeheer (Inbox Zero), het tweede over agendabeheer (Agenda in Balans).

Gelukt! Je krijgt gelijk de eerste twee hoofdstukken van het handboek toegestuurd.

Beoordeel deze tip:

1 ster2 sterren3 sterren4 sterren5 sterren nog geen beoordelingen
Laden...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *