Checklist Bezuinigen in Organisaties

27 november 2011 |

Bezuinigen is:

  1. zaken niet meer doen
  2. zaken minder doen
  3. zaken slimmer doen
  4. zaken goedkoper doen
  5. zaken eenvoudiger doen

Hierna een aantal items, vragen, ideeën die behulpzaam kunnen zijn als er bezuinigingen aan de orde zijn (en waar is dat niet het geval op dit moment).

 Zaken niet meer doen

  • Start met de vraag: ‘Waar gaan we mee ophouden?’ Denk net als Robert Townshend in een functie “Vice President in charge of killing things”. Zet een bril op die rondkijkt en vraagt: wat doen we eigenlijk zoal hier en wat zou er gebeuren als we ermee ophielden? Kunnen we dat uitproberen. Beroemde voorbeelden: relatiegeschenken, bedrijfsmagazines enz.
  • Portfolio/taken-discussie: Wat staat er op onze menukaart dat relatief veel kost (mensen, geld, middelen) en weinig oplevert? Kunnen we besluiten “sterfhuis-activiteiten” eerder stop te zetten.
  • Functie-discussie: Welke functies hebben de minste toegevoegde waarde in de procesketens? Kan het bedrijf zonder deze functie(s).

Zaken minder doen

  • Kaasschaafmethode toepassen. Alle afdelingen een generiek percentage bezuinigingen opleggen met behoud van zoveel mogelijk toegevoegde waarde voor de interne of externe klant. Moet vergezeld gaan met vrijheid van handelen omdat er anders onmacht ontstaat.
  • Overservice-punten opsporen en verwijderen en tegelijk de verwachtingen van interne en externe klanten bijstellen.

Zaken slimmer doen

  • Zoek naar de volgende verspillingen:
    – overproductie
    – te veel transport
    – te veel voorraad
    – fouten en bijna ongelukken (leiden tot herwerk)
    – overbodige beweging van mensen
    – wachten
    en kijk voor honderden voorbeelden op www.7verspillingen.nl (ik weet het, ik noem er hier 6 want de 7e komt hierna)
  • maak waardestroom tekeningen om deze verspillingen in beeld te krijgen
  • ruim alle werkruimtes op en richt zo zo slim mogelijk in met de 5S methodiek

Zaken goedkoper doen

  • Kijk naar al je inkoop processen
  • Koop minder nieuw maar verbeter je onderhoud (leer van de Amish)
  • Koop tweedehands als het even goed voldoet als nieuw
  • Zoek naar zaken en functies waar je al wel voor betaald hebt maar die je niet gebruikt en waarvoor je andere dingen inzet. (komt veel voor bij software).
  • Vraag iedereen in de organisatie met 3 verbeter-dingen te komen
  • Vraag alle stake-holders feedback op overbodige zaken, functies, communicatie enz.

Zaken eenvoudiger doen

  • Neem tijd om complexiteit in processen op te sporen en gebruik de intelligentie van alle betrokkenen bij het proces om vereenvoudigingen door te voeren. Complexiteit komt vaak voor in
    – redundantie (dubbel doen voor de zekerheid);
    – controles (onzekerheid over de kwaliteit van het proces);
    – te ingewikkelde software (Zwitsers zakmes syndroom);
    – onduidelijk eigenaarschap.

De beste manier om bezuinigingen voor te blijven is het ontwikkelen van een cultuur waarin iedere vastlegging van een routine/proces/protocol alleen maar dient voor een volgende verbetering. Alles in de organisatie blijft klad want onderwerp van beheersing en creativiteit tegelijk.

Zie deze blog voor een uitwerking van deze laatste strategie.

 

 

 


PS: Ben je een Visionair, Operator of Processor? Doe de gratis drie minuten werkstijltest. Je ontvangt je profiel + een Pdf met tips om je e-mail en agenda routines te verbeteren.


Beoordeel deze tip:

1 ster2 sterren3 sterren4 sterren5 sterren nog geen beoordelingen
Laden...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *